Inden opholdets start

2014-01-26 14:33

Der er nu 4 dage til jeg rejser til Beitostølen Helsesportsenter. Det har været nogle lange måneder. I over 6 måneder har planen været at rejse til Nuuk med praktik på et bosted for børn og unge med autisme, men sådan skulle det ikke gå. Det viste sig at være rigtig svært at finde bolig, så efter 6 måneders kamp måtte jeg opgive og finde andre muligheder. Det fik jeg på Beitostølen Helsesportsenter.

Min viden omkring Helsesportsenteret er begrænset. Og det jeg ved om stedet har jeg fået fortalt af min far, som har været på kursus der et par gange, samt ud fra deres hjemmeside (bhss.no)

De tilbyder kurser og aktiviteter til børn og unge med en funktionsnedsættelse samt ophold med familie.

Mine forventninger til mit ophold er:

·         At få indsigt i den norske handicapkultur samt deres handicappolitik

·         Møde mange forskellige børn og unge med hver sin form for nedsættelse og udfordringer dette kan medføre.

·         Nye pædagogiske redskaber

·         Viden om sanser og deres egenskaber i forhold til mennesker med nedsat funktionsevne

Den største faglige udfordring tror jeg vil blive de mange udskift af brugere. Det er ikke en fast gruppe af brugere og derfor når man ikke at opbygge en ordentlig relation til disse, som man ville hvis det var den samme gruppe under hele opholdet. Jeg forventer derfor at få redskaber til at kunne tackle dette på en professionel måde.

Min største bekymring til opholdet nu, er den sproglige udfordring. Men det er nok kun de første par uger. En anden udfordring bliver en personlig udfordring. Jeg er i de første par uger usikker og genert og skal derfor koncentrere mig om komme hurtigt igennem denne fase som jeg ved, jeg skal igennem.

Når jeg kommer hjem håber jeg på at have styrket mine faglige- samt mine personlige kompetencer.

Jeg glæder mig til mit ophold og nye udfordringer.