forbesøg på BHSS

2014-02-03 13:08
 

 Første dag BHSS (forbesøg)

Min far og jeg kører af færgen kl 10 fredag den 31 jan. Jeg har op til afgang været lidt nervøs for det norske sprog, men alle siger at det skal ikke blive noget problem. Det første der sker da vi kører af færgen er, at vi bliver stoppet i tolden. Min far ruller vinduet ned og manden i en meget skrigende gul vest spørger om hvad vi skal. Min far siger så at vi er på vej til Beitostølen, hvor jeg skal i praktik i 6 måneder. Derefter kigger den lidt bitre gul-vestede mand på mig og siger noget jeg ikke fatter et klap af. Min far må svare på mine vegne og allerede der tænker jeg - Okay, ikke engang dét kunne jeg forstå, hvordan skal det så ikke gå senere. Min nye bedste ven bliver nok den ordbog jeg lige har fået i gave.
Vi ankommer til BHSS kl 15. Jeg bliver taget imod af Tor Erik, som er leder for det team jeg skal være tilknyttet. Han fortæller lidt om stedet og hvad de arbejder med.
Stedet er meget større end jeg havde forventet. Der er 100 ansatte og hele tiden  studerende som kommer fra forskellige højskoler eller div uddannelser som kunne have relevans til stedet. De kommer og er her i 2-3 uger af gangen. Brugerne jeg skal arbejde med kommer og er på kursus i 3 uger. Jeg er blevet tilknyttet børnegruppen 2E.
Brugerne der kommer på BHSS er primært fysisk funktionsnedsatte. Der kommer ingen med svær psykisk funktionsnedsættelse. Det vil sige at børnene jeg skal arbejde med er kognitivt normale. Dette bliver en udfordring for mig, da jeg klart har valgt børn fra, under min uddannelse. Så jeg skal gå dette forløb imøde med åbne arme og suge til mig, selvom børn ikke er min spids kompetence. Men jeg er meget åben for læring.
Min arbejds uge løber fra mandag til fredag (enkelte lørdage) 8.30-16.00. (8.30-12)

Jeg tror det vil blive en udfordring at nå de læringsmål som allerede ligger fast. Div projekter osv. på grund af at de i det team jeg er tilknyttet allerede har lavet planer langt ud i fremtiden. Jeg vil selvfølgelig gøre mit aller bedste for at opnå de mål der er blevet sat.

Derimod tror jeg ikke det bliver noget problem at skrive den tvær professionelle opgave, da der arbejder mange former for fagpersonale på stedet.

BHSS ser ud til at være en meget professionel institution, og de har styr på deres fag. Der ligger ikke noget til tilfældighederne.

Derudover har jeg fået mit eget værelse, i en lejlighed jeg skal dele med to andre. En tysk idrætsstuderende og en kvindelig fysioterapeut studerende som kommer fra Norge. Jeg har endnu kun mødt Den tyske idrætsstuderende. De skal begge være her indtil påske.
Det personale jeg har mødt kort virker også søde og imødekommende.

Jeg er meget spændt på hvordan min første uge på BHSS bliver.